Iz brojnih primera znamo da posao za koji se školujete ne mora biti i vaš budući posao. Četiri mlade studentkinje iz Zrenjanina su želele da svoje slobodno vreme po završetku studija ispune nečim kreativnim. One su Jelena Milinkov, Aleksandra Bekonja, Tatjana Verebeš i Aleksandra Kalai, i napravile su Taya Bowties.
MF: Malo je mladih danas koji se odlučuju da se bave nekim poslom tokom i odmah nakon studija. Kako ste došle na ideju da pravite baš leptir-mašne?
TB: Jednom našem drugaru se bližio rođendan, i mi smo htele da mu poklonimo leptir mašnu. Kako je izbor bio izuzetno mali, a cene visoke, dogovorile smo se da probamo da je napravimo same. Kada smo uspele da napravimo prvi model, shvatile smo da nam se ideja dopada i tako smo krenule u celu ovu avanturu.
Nakon što smo se vratile sa studija u Zrenjanin, sa samo nekoliko preostalih ispita, želele smo da slobodno vreme utrošimo na jedan koristan način, umesto da ispijamo kafe po kafićima. A kako već puno vremena provodimo zajedno i družimo se ceo život, to naše 18-godišnje prijateljstvo smo krunisale ovim malim biznisom.
MF: S obzirom da do sada niste imali iskustva u ovoj oblasti, kako ste učile o samoj proizvodnji leptir mašni?
TB: Svaka od nas u porodici je imala nekog, majku ili baku, ko zna da šije i ko ima šivaću mašinu, i od njih smo dobile prve savete i mašine na kojima radimo. Sam proces proizvodnje smo učile u hodu, i stalno smo otkrivale neke nove detalje i nove trikove. Kada pogledamo unazad, na našim najnovijim modelima se jasno vidi koliko smo napredovale i naučile u međuvremenu. Trebalo nam je oko pola godine da ustalimo način izrade i usvojimo jedan model kao našu standardnu leptir mašnu.
Kada pogledamo unazad, na našim najnovijim modelima se jasno vidi koliko smo napredovale i naučile u međuvremenu.
Eksperimentisale smo sa materijalima i pokušavale da utvrdimo od kojih sve materijala se mogu praviti leptir mašne. Tako smo došli do toga da verovatno jedine pravimo leptir mašne od teksas platna, i do sada nismo naišle na konkurentski model napravljen od teksasa. Takođe, od početka smo vodili računa o tome da naš proizvod bude celokupan, da ima svoju etiketu, svoje pakovanje, kako bi bio prepoznatljiv.
MF: Kako je tekao razvoj modela koje danas nudite?
TB: Uglavnom smo pronalazile važne informacije na internetu, pre svega oko toga koje su dimenzije leptir mašni, s obzirom da imamo modele za odrasle i decu, ali smo i to modifikovale tokom vremena, na osnovu povratnih informacija koje smo dobili od prvih kupaca.
Tokom razvoja smo promenili barem tri ili četiri dizajna mašne. Svaki njihov deo se menjao, od okovratnika do izgleda same mašne i čvora. Prvi modeli su se preklapali i bili su dvoslojni, a sadašnji su više klasičnog dizajna i kroja, i razlikuju se pre svega po dezenima.
Dobar glas se daleko čuje
MF: Kako ste se predstavili tržištu i dobili prve kupce?
TB: Nakon što smo dobile prve narudžbine, momak jedne od nas je objavio tekst o Taya Bowties na internet portalu „I Love Zrenjanin“ i tako je krenula cela naša priča na internetu. To je bila i odskočna daska za naš posao, jer se priča sa ovog popularnog portala brzo proširila po Zrenjaninu i dobijali smo sve više poziva od medija, prvo od lokalnih, a nakon toga i od nacionalnih medija, uključujući i televizije.
Krenuli smo samo od Facebook stranice, a nakon par meseci smo lansirale i web sajt sa prodavnicom. Kada je promocija u pitanju, naš fokus je na internetu, i preko 80% napora ide ka internet marketingu, ali naravno pomaže nam i to što se priča o nama širi i u klasičnim medijima.
Očekivanja nam nisu bila velika, ali internet je uradio svoje i prodaja je krenula.
Nakon što smo napravile prvih oko 100 primeraka, odlučile smo da pokušamo da ih prodamo i da vidimo kakva će biti reakcija tržišta. Napravile smo Facebook stranicu, fotografisale ih i čekale šta će se desiti. Očekivanja nam nisu bila velika, ali internet je uradio svoje i prodaja je krenula. Do sada smo za oko godinu dana rada proizvele i isporučile više od 2500 leptir mašni.
Ono što je trend, koji takođe nama ide na ruku, je da se leptir mašne više ne nose samo u svečanim prilikama, već i u svakodnevnim situacijama. Zato smo mi i prilagodile dezene i materijale od kojih ih pravimo, kako bi se lakše uklopile i uz malo ležerniju garderobu.
MF: Osim pojedinačnih kupaca koji stižu putem interneta, da li ste do sada imali i neke veće narudžbine? Ima li interesovanja za vaše proizvode iz inostranstva?
TB: Bilo je nekoliko situacija kada smo morale da isporučimo veći broj leptir mašni, na primer imale smo velike narudžbe od nekoliko horova, a radile smo i specijalnu porudžbinu za veliku domaću softversku firmu Nordeus, koja je naručila 300 leptir mašni za svoj rođendan. Pored toga, veliki broj narudžbina nam stiže od ugostiteljskih objekata.
Pre nekoliko meseci smo učestvovali na sajmu Balkantage u Minhenu, na kojem pojedinci i firme izlažu proizvode tipične za njihovo područje, i naši proizvodi su privukli dosta pažnje. Takođe, imamo i klijente iz zemalja u regionu koji su već naručivali naše mašne, ali nismo sigurne koliko su konkurentne na tim tržištima zbog troškova transporta.
Važno je imati podršku
MF: Koliko traje proces proizvodnje jedne mašne, od izbora materijala do isporuke kupcu?
TB: U početku nam je trebalo mnogo vremena, jer nismo imale iskustvo i nismo znale kako da rešimo neke probleme sa kojima smo se susretale. Danas je potrebno oko pola sata od momenta kad izaberemo adekvatan materijal pa do trenutka kada je mašna kompletna, spakovana u svoju kutiju i spremna za slanje. Sada imamo kalupe po kojim krojimo mašne, što mnogo ubrzava njihovu izradu. Nakon toga sledi peglanje i dodavanje ostalih važnih elemenata, kao što su čičak traka na okovratniku ili etiketa. Imamo i novi model kutija u koje pakujemo gotove mašne, i u koje stavljamo unutrašnje dekoracije kako bi ceo paket bio potpun.
MF: Imale ste i vrlo zanimljive reakcije dobavljača…
TB: Bile smo veoma iznenađene pozitivnom reakcijom. Većina ljudi sa kojima sarađujemo nas je odlično prihvatila i puno su nam pomogli u samom početku, iako smo tada bile veoma mali kupci. Svi su bili oduševljeni što četiri mlade devojke pokušavaju da nešto urade, i želeli su da nam pomognu. Tako smo od dobavljača etiketa prvih 100 komada dobile besplatno, jer su i oni želeli da taj naš posao uspe i tako su pomogli u uspešnom početku našeg biznisa.
Svi su bili oduševljeni što četiri mlade devojke pokušavaju da nešto urade, i želeli su da nam pomognu.
MF: Koje ste zanimljive ideje primenili za promociju vaših mašni?
TB: Pokrenule smo saradnju sa modnim kućama, i od njih smo dobili garderobu koju smo promovisali, ali zajedno sa našim leptir mašnama. Trudimo se da se povezujemo sa ljudima iz naše industrije, ali i sa čitanim blogovima i poznatim ličnostima koji mogu da promovišu naš proizvod. Tako smo preko Twittera kontaktirali Vladu Georgieva, koji je rado pristao da promoviše naše mašne, našli smo se i fotografisali, i to nam je takođe pomoglo da se priča o nama proširi.
Zahvaljujući rastu biznisa sada drugačije gledamo i na Facebook. Ranije je to bio kanal za lične stvari sa ličnih profila, a sada ga više gledamo kao alat za posao i vodimo računa o tome šta i kako šerujemo.
MF: Za sada se sve kreće u pravom smeru, pa nas zanima kakvi su planovi za budućnost?
TB: Sada, kada imamo godinu dana iskustva, neke stvari ćemo raditi malo drugačije. Za par meseci stiže Nova godina i očekujemo veliki broj narudžbina, što će zahtevati da se bolje organizujemo. Želimo i da se više bavimo promocijom i učestvujemo na sajmovima, kako bi se priča o Taya Bowties što više proširila. Pored toga, uskoro planiramo i lansiranje jedinstvene linije, koja će biti izrađena od unikatnih materijala i imati posebno dizajnirano pakovanje.
Hoćemo da širimo biznis, i da nam to omogući i da zaposlimo nove ljude koji bi se bavili proizvodnjom, ali pre toga nam je želja da usavršimo proizvode kako bismo mogle sa ponosom da kažemo da imamo savršene leptir mašne.
Posetite: Taya bowties
Izvor: mojafirma.rs