Kratko rečeno, internet marketing podrazumeva oglašavanje proizvoda i usluga putem interneta. Iskustva i znanja u tom polju sa nama je podelio Strahinja Ćalović, konsultant i social media menadžer. Strahinja je kreator poznatih internet kampanja u Srbiji te nam je na osnovu svojih iskustava dao savete koji u velikoj meri mogu biti korisni u kreiranju vaše internet kampanje.
Šta sve podrazumeva internet marketing?
Ukratko, svaku marketing aktivnost koja se odvija online. Internet marketing se toliko razvio da je teško nabrojati sve oblike ali neke od osnovnih platformi za internet marketing su google, društvene mreže, sajtovi poznatih medija itd.
Oblici oglašavanja na ovim platformama rastu iz dana u dan, ima ih na stotine.
Koje su prednosti oglašavanja na internetu?
Prednost je što je sve merljivo. Mislim na ulaganja i efekte. U Srbiji još uvek ne možete precizno da izračunate koliko ljudi je videlo bilbord na kojem se oglašavate, TV reklamu koju je neko emitovao, radio reklamu ili pak oglas u novinama.
Internet je do te mere precizan da možete znati tačan broj ljudi koji su videli vašu reklamu, koliko njih je interagovalo sa istom itd. To vam pruža opciju da preciznije upravljate budžetom i da brzo reagujete, na primer da više novca uložite u reklamu koja se više isplati i to na dnevnom nivou, dok zakup bilborda na primer, ne možete da prekinete nakon dva dana.
Kako koristiti društvene mreže u poslovne svrhe?
Društvene mreže su našle način da zarade kroz plaćene objave korisnika. Sa druge strane, za taj novac daju izvanredne rezulate.
Fejsbuk, Tviter a odnedavno i Instagram vam u svojim podešavanjima nude da se oglašavate na njihovoj platformi. Postavka oglasa ume da bude veoma jednostavna i ako umete da koristite društvene mreže u lične svrhe, umećete i u poslovne. Ipak, uvek je bolje angažovati profesionalca ako vam budžet to dozvoljava.
Da li je moguće postići uspeh u promociji na ovakav način sa veoma malo ili nimalo finansijiskih sredstava? Kako?
Moguće je. Što vam je manji budžet, to kreativniji treba da budete. Potrebno je postići takozvani „viral“. Šta to znači?
Viral je sadržaj koji će korisnici sami deliti na društvenim mrežama sa svojim prijateljima i time još više proširiti vašu poruku (čitaj: oglas).
Na primer, napravite toliko interesantnu sliku vašeg proizvoda da će ona biti simpatična vašoj ciljnoj grupi da će je korisnici deliti na svojim profilima. Time dobijate besplatnu i veoma kvalitetnu promociju.
Naravno, ovo nije lako, potrebna je dobra ideja, ali nigde osim na internetu dobra ideja ne donosi toliko mnogo.
Koja su predznanja potrebna?
Mnoga. Pre svega treba da poznajete marketing i psihologiju kupaca, mada je to neretko ista stvar.
Zatim, trebalo bi da poznajete sve vrste internet marketinga. Ne možete svime da se bavite istovremeno, ali kao i u offline svetu, marketing miks donosi najbolje rezulate, pa je dobro da imate u vidu šta bi sve moglo da vam pomogne u promociji vašeg proizvoda/usluge.
Koji su najbolji kanali promocije na internetu za nekog ko započinje svoj “mali biznis”?
U Srbiji najbolji kanali su Fejsbuk i Instagram. Tviter je značajno skuplji za oglašavanje i ne nudi ni približno dobre rezultate.
Evo i par primera. Na Instagramu je dobro promovisati stvari koje su privlačne oku kupaca. Dakle odeću, obuću, nakit, nameštaj, tematske žurke, sve ono što ispunjava naše hedonističke potrebe. Instagram nije mesto za plasman ozbiljnog sadržaja kao što je na primer obrazovanje, biznis konferencija, poslovni oglas itd.
Sa druge strane, Fejsbuk je sve. On je dobra podloga za oglašavanje bilo čega. Na primer, možete da uvećate broj poseta ka vašem sajtu, zatim da reklamirate vaš lični blog, mini firmu, lokalnu pekaru, lokalni kafić, popust u vašem butiku, servis računara, telefona, prodaju istih (pod uslovom da za to imate registrovanu firmu naravno). Na kraju, možete da skrenete pažnju i na sebe, ako ste dizajner, pisac, novinar ili se bavite sličnom kreativnom profesijom i to po ceni od par desetina evra mesečno.
Jedna stvar ostaje najvažnija: Da vaša ponuda bude zanimljivo upakovana, time bi rezultati mogli da nadmaše i vaša najsmelija očekivanja.
Razgovarala Jovana Stranjančević